Naukowców, konsultantów biznesowych oraz przedstawicieli biznesu, jak i samych uczestników rynku pracy łączy troska o przyszłość wynikająca z postępu technologicznego i zmian społeczno-ekonomicznych.

Niepewność wpisana jest w curriculum organizacji i każdej z osób, aktywnie angażującej się w społeczno-ekonomiczne przemiany świata technologii – potocznie jest to troska o przyszłość. Powstała nawet nazwa dla tej „troski”. Jej nazwa to 4.0 Rewolucja Przemysłowa. Z czym jest kojarzona 4.0 Rewolucja Przemysłowa?

Sztuczna inteligencja, rozwój badań genetycznych, wydruk 3D, nanotechnologia, robotyka. Inteligentne systemy (smart systems) łączą domy, mieszkania, urządzenia gospodarstwa domowego, ulice, miasta (smart city), farmy, pola uprawne. Ekonomia współdzielona (sharing economy) stwarza możliwość i pokusę jednocześnie zmiany tradycyjnych modeli biznesowych, monetaryzację własnych zasobów (domu, mieszkania – airbnb, samochodu – UBER) oraz wyzwanie dla szeroko rozumianego rynku pracy. Pisałam o tym na blogu w ubiegłym roku w Nowe Technologie, Nowe Zawody.

Jakich kompetencji zatem poszukują dziś pracodawcy?

Zgodnie z badaniem Raport Global Challenge Insight, Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution opublikowany przy okazji odbywającego się w styczniu Forum Ekonomicznego w Davos, oto lista zmieniających się kompetencji, jakie przedstawiciele świata biznesu potrzebują dla odniesienia sukcesu dziś:

WEForum

oraz perspektywie kolejnych 5 lat:

TOP SKILLS

Zestaw kompetencji przyszłości wynika z obecnych oraz nadchodzących trendów, wyzwań organizacji i tych, przed którymi stoimy my – pracownicy, zleceniobiorcy i konsultanci, przedsiębiorcy, a także politycy i ekonomiści.

Innowacyjność, kreatywność, automatyzacja to określenia definiujące tę przyszłość.

4.0 Rewolucja Przemysłowa to sztuczna inteligencja, Big Data, rozwój badań genetycznych, wydruk 3D, nanotechnologia, robotyka, smart systems, smart cities, i sharing economy (ekonomia współdzielona), aby wymienić tylko te już najbardziej rozpoznawalne.

Raport Global Challenge Insight, Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution opublikowany przy okazji odbywającego się w styczniu Forum Ekonomicznego w Davos ukazuje trendy nadchodzących lat, wyzwania organizacji i nas – pracowników, zleceniobiorców i konsultantów, przedsiębiorców.

Lektura ciekawa i inspirująca. Zebrałam najważniejsze z mojego punktu widzenia i przedstawiam jako inspirację.

Trend Nr 1
Rozwój nowoczesnych technologii oraz internet of things (IOT) nadaje elastycznych wymiarów zasadom i warunkom pracy.
Elastyczne godziny pracy i praca zdalna, zespoły wirtualne, video i telekonferencje, aplikacje mobilne – oto codzienność dla wielu osób realizujących się w ramach potocznie zwanego „miejsca pracy”, jak i wielu organizacji, szczególnie start-upów. Liczy się efekt, a nie liczba godzin spędzanych w biurze. Umowa o pracę? Tak, choć niekoniecznie. Umowa cywilno-prawna, własna działalność gospodarcza, umowa o dzieło lub umowa zlecenie.

Trend Nr 2
Rosnąca klasa średnia w Azji będzie stanowić do 2030 roku ponad 66 procent klasy średniej świata i konsumować 59 procent dóbr.

Trend Nr 3
Zmiany klimatyczne, energia odnawialna i zielona ekonomia.
Zmiany klimatyczne oraz eksploatacja zbiorów naturalnych ziemi wskazują na konieczność innowacyjnych rozwiązań w tych obszarach.

Trend Nr 4
Zmiany geopolityczne, globalizacja, międzynarodowe ruchy społeczne, konflikty na Bliskim Wschodzie powodują zmiany w polityce społecznej krajów. Jednocześnie umożliwiają swobodny przepływ siły roboczej fachowcom w zawodach przyszłości. Zmiany demograficzne powodują, że coraz więcej krajów wysoko rozwiniętych może w najbliższe dekadzie mieć problem z siłą roboczą. Ze scenariuszy Boston Consulting Group wynika, że jeżeli Niemcy chcą utrzymać PKB i produktywność na stabilnym poziomie to zabraknie w tym kraju już w roku 2020 około 8 milionów ludzi, czyli ponad 20% obecnej siły roboczej.

Trend Nr 5
Postawy konsumenckie wymagają od organizacji i rządów reguł postępowania zgodnych z etyką biznesu oraz zachowaniem prywatności.
Współczesny konsument zwraca uwagę na to skąd pochodzi produkt i co zawiera. Sprawdza, gdzie produkt został wyprodukowany i przez kogo, w jakim kraju znajduje się siedziba firmy, czy produkty są testowane na zwierzętach, czy zawierają ulepszacze, etc. Rozwój w obszarze tzw. Big Data dookreśli, czego potrzebujemy, a sami jeszcze nie wiemy, że potrzebujemy.

Trend Nr 6
Starzejące się społeczeństwo krajów wysoko rozwiniętych i brak w wielu krajach, w tym szczególnie w Polsce zabezpieczenia emerytalno-rentownego gwarantującego możliwość zaprzestania zarobkowania po spornym i szeroko debatowanym wieku nabycia praw emerytalnych. Będziemy musieli, ale także chcieli pracować dłużej. Pracujący 70latkowie stworzą zapotrzebowanie na nowe produkty, usługi i modele biznesowe.
Jako ciekawostkę podam, że zgodnie z prognozą Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w roku 2017 maturę może zdawać około 259 tysiące osób. Zgodnie z prognozą Głównego Urzędu Statystycznego ma być ok. 268 tysiąca miejsc dla studentow na państwowych uczelniach. To oznacza, że na samych tylko uczelniach wyższych będzie więcej miejsc dla studentów niż samych osób aspirujących do roli studenta.

Trend Nr 7
Rosnąca rola kobiet w życiu zawodowym.
Kobiety stanowią ważną grupę wśród konsumentów i przedsiebiorców. Badania wskazują, że decyzję o zakupach w ponad 80% gospodarstw domowych podejmują właśnie kobiety. Kobiety przejmują także coraz częściej inicjatywę rozwoju małej przedsiębiorczości.

Trend Nr 8
Urbanizacja postępuje w zatrważającym tempie, szczególnie w Chinach oraz krajach Afryki Subsaharyjskiej. Szacuje się, iż wzrośnie globalna liczba mieszkańcow miast z 2,6 mld w roku 2010 do 5,2 mld w roku 2050.

W tym wszystkim należy zwrócić uwagę na pojawiające się głosy przedstawicieli biznesu, iż szkoły oraz uczelnie w coraz mniejszym stopniu przygotowują studentów w obszarze poszukiwanych umiejętności i wiedzy. Głównym pytaniem debaty staje się poszukiwanie odpowiedzi, czy misją szkolenictwa wyższego jest przygotowanie do nabycia przez studentów umiejętności potrzebnych w XXI wieku? Rozjazd jest tak widoczny, że trwa gorąca debata w USA nad sensownością zapożyczania się na studia wyższe. Trend zdobywania wykształcenia wyższego, szczególnie studiów MBA zdaje się być zanikający w klasie średniej. Stawia się na użyteczność i praktyczną wiedzę – tego oczekuje się od kandydata.

W USA debata nad użytecznością studiów wyższych w aspekcie ich ceny oraz niedopasowania umiejętności i kompetencji kandydatów. Rozpoczął się proces obniżania czesnego, trwa walka o każdego studenta i nadal USA pozostaje krajem, do którego corocznie przyjeżdża kilkanaście tysięcy osób zdobyć wykształcenie. W Polsce szaleje debata nad spadającą liczbą Polaków i wprowadzono Ustawę tzw. 500+. Na Wyspach mieszkańcy przygotowują się do czerwcowego referendum w sprawie wyjścia z Unii Europejskiej. W Niemczech trwa batalia o fachowców, jak i siłę roboczą. W miejscach dawnych granic państw europejskich biją po oczach przejeżdżających wieczorem i w nocy reflektory. Coś nam to przypomina, nam urodzonym w kraju znajdującym się za „żelazną kurtyną”.   Coraz częściej zdarząją się patrole poicyjne na drogach. Wszystkie te ruchy społeczne, polityczne wpływają na stan satysfakcji z życia, zadowolenia ze współpracy dla pracobiorców i pracodawców. Niepewność jutra odczuwana obecnie zdaje się być najbardziej niepewna w odniesieniu do ostatnich kilku dekad. Niepewność wpisana jest w krajobraz organizacji oraz indywidualnych osób. Niepewność należy oswajać poprzez aktywną obserwację otoczenia, w jakim funkcjonujemy i operują zatrudniające nas organizacje. Obserwacja jest konieczna w wykształcaniu w sobie kompetencji przyszłości – umiejętności rozwiązywania złożonych problemów połączonej z krytycznym myśleniem oraz kreatywnością.

Zadanie-Wyzwanie przez nami, przedsiębiorcami, zarządami firm, dla osób zajmujących się fachowo rozwojem osobistym, mentoringiem kariery, HRów niewątpliwie.

Na co zwrócić należy zwrócić uwagę moim zdaniem:

  1. Psychologiczny aspekt bezpieczeństwa
  2. Współzależność jako aspekt współpracy wewnątrz organizacji, jaki i poza nimi (dostawcy, kontrahenci, zleceniobiorcy)
  3. Znaczenie pracy (meaning of work) i kreowanie wartości.